تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: کارشناسی خودرو
Rate this post

مقدمه

کارشناسی خودرو از جمله موضوعاتی است که در هنگام خرید یا فروش اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع طی این فرآیند، وضعیت سلامت خودرو سنجیده می‌شود و براساس آن خریدار می‌تواند تصمیم به خرید این محصول بگیرد. طی بررسی‌های انجام شده، مشخص گردید بالای ۷۰ درصد از اتومبیل‌های موجود برای فروش دارای حداقل یک ایراد یا مشکل فنی در بدنه یا آپشن‌ها هستند. این موضوع خود گواه این است که کارشناسی قبل از خرید می‌تواند بسیار کاربری باشد و خریدار را از یک خرید مطمئن و سودمند، آگاه سازد.

کارشناسی خودرو دارای مراحل مختلفی است.

با استناد به موارد فوق، تصمیم داریم در این مقاله به بررسی صفر تا صد کارشناسی خودرو بپردازیم و مراحل آن را با هم مشاهده کنیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به این مطالب مفید و ارزشمند، دست پیدا کنید.

کارشناسی خودرو به چه معنایی است؟

اگر بخواهیم به زبان ساده کارشناسی خودرو را تعریف کنیم، باید بگوییم فرآیندی که طی آن، تمام مشخصات خودرو اعم از بدنه، آپشن‌ها، زیربندی و … مورد بررسی یک یا چند شخص متخصص قرار می‌گیرد. هدف اصلی این افراد این است که سلامت و میزان کیفیت خودرو را مورد بررسی قرار دهند. معمولا این پروسه قبل از انجام معامله صورت گرفته و قیمت واقعی خودرو متناسب با آن تعیین می‌شود. طبیعی است که از میان هزاران قطعه‌ای که خودرو دارد، پس از استفاده تعدادی از آن‌ها خراب یا معیوب شوند. از این بین ممکن است حتی خود راننده هم در برخی از موارد خرابی قطعات خود را متوجه نشود. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد اقدام به انتخاب کارشناس می‌کنند، بررسی رنگ خودرو و عدم تصادفی بودن آن است.

توصیه می‌کنیم حتما قبل از خرید خودرو، اقدام به کارشناسی آن نمایید.

توصیه می‌کنیم حتما قبل از خرید خودرو، از کارشناسی خودرو استفاده نمایید. این موضوع باعث می‌شود با اطمینان‌خاطر اقدام به خرید اتومبیل نمایید و از ایجاد خسارت‌های مالی و حتی جانی جلوگیری نمایید. در ادامه مراحل انجام این فرآیند را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

تشریح مراحل کارشناسی خودرو

متناسب با نوع ماشین، فرآیند کارشناسی خودرو دسته‌بندی می‌شود. این فرآیند ممکن است بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه طول بکشد که بسته به پارامترهای مختلفی است. به طور کلی این پروسه شامل ۴ مرحله اصلی است:

  • نخستین مورد از کارشناسی خودرو، مربوط به بدنه است. این بخش مهم‌ترین قسمت بررسی بوده و تشخیص تصادفی‌بودن یا رنگ‌آمیزی خودرو را در بر می‌گیرد. توجه کنید که تصادفات سنگین ممکن است باعث ضربه و آسیب دیدن اجزای مختلف خودرو شامل شاسی و ستون شود. این قسمت‌ها ممکن است در نگاه اول خود را نشان ندهند. بنابراین استفاده از کارشناسان خبره در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد. کارشناسی رنگ خودرو از این بابت بسیار مهم است که در بسیاری از مواقع، تشخیص دقیق رنگ خودرو و ضخامت آن کار بسیار دشواری است. از این رو کارشناسان می‌توانند با ابزارهای تخصصی این موضوع را بررسی و نتیجه را به شخص اطلاع دهند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی، موتور و گیربکس است.

  • مورد دوم، بررسی فنی خودرو است. در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که شخص هزینه‌های زیادی برای تبدیل خودرو به شرایط ابتدایی انجام می‌دهد. اغلب این هزینه‌ها مربوط به بخش فنی بوده و با بررسی و رفع مشکل، می‌توان جلوی این هزینه‌های گزاف را گرفت. دستگاه‌هایی تخصصی نظیر دیاگ می‌توانند این موضوعات را به شکل مناسبی بررسی کنند و تمام ایرادات را به تفکیک نشان دهند. با رفع مشکل بخش فنی بسیاری از ایرادات اعم از مصرف زیاد سوخت، کیلومتر دستکاری شده و … مشخص می‌شود. در بخش کارشناسی فنی، موتور و گیربکس مورد بررسی کامل قرار می‌گیرند. موتور مهم‌ترین بخش یک خودرو است و اگر به شکل مناسبی به حیات خود ادامه ندهد، مشکلات زیادی گریبان‌گیر خریدار خواهد شد.

ادامه موارد کارشناسی خودرو

  • کارشناسی خودرو از بخش آپشن‌ها ادامه پیدا می‌کند. این موضوع برای خودروهای وارداتی و خارجی نمود بیشتری پیدا کرده و ارزش آن را دستخوش تغییرات زیادی می‌کند. در واقع برخی از این آپشن‌ها دارای ارزش زیادی هستند و تست سلامت آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو کارشناس این بخش را نیز به دقت کنترل کرده و تمام آن‌ها را بررسی می‌کند. این موضوع می‌تواند ایمنی را نیز توسعه دهد و خریدار پس از انجام معامله، با خیال راحت اقدام به استفاده از محصول خریداری‌شده نماید. یکی از مواردی که در این زمینه بررسی و به ایمنی بیشتر خودرو کمک می‌کند، ایربگ و تست سلامت آن است.

در بخش کارشناسی فنی، حتما باید زیربندی خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

  • آخرین مرحله‌ای که در کارشناسی خودرو وجود دارد، رانندگی و بررسی موارد مختلف است. قطعا مشاهده و برطرف سازی مشکلات و ایرادات خودرو به تنهایی نمی‌تواند موثر واقع شود. از این رو کارشناسان در مرحله آخر، سوار خودرو شده و رانندگی را با آن بررسی می‌کنند. در این مرحله ممکن است بسیاری از مشکلات و ایرادات خود را نشان دهند. به عنوان مثال با استفاده از صداهایی که در حین رانندگی شنیده می‌شوند، می‌توان ایرادات یا نقص‌های موجود در خودرو را متوجه شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد، تست شتاب خودرو و سلامت موتور است. همچنین میزان دقت ترمز‌ها و دیسک‌های آن نیز در این مرحله توسط کارشناس به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چه تجهیزاتی در کارشناسی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

برای اینکه بیشتر با فرآیند کارشناسی خودرو آشنا شوید، در این بخش قصد داریم برخی از دستگاه‌ها و ابزاری که مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرند را با هم مشاهده کنیم. به احتمال زیاد بسیاری از ابزارها را در طول یک روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم. البته که استفاده تخصصی و نظر کارشناسانه بسیار مهم است و در این موضوع می‌تواند نقشه راه قلمداد شود. از جمله مهم‌ترین مواردی که یک کارشناس برای بررسی خودرو با خود حمل می‌کند، عبارتند از:

  • چراغ قوه
  • ذره‌بین
  • دیاگ
  • بروسکوپ یا دوربین آندوسکوپی مکانیکی
  • گوشی عیب‌یاب
  • آج‌سنج لاستیک
  • دستگاه تستر روغن خودرو
  • دستگاه تشخیص رنگ خودرو که شامل قلم مگنت و ضخامت‌سنج دیجیتال است
  • تستر دینام و باتری خودرو

ویژگی‌های یک کارشناس حرفه‌ای خودرو

برای اینکه بتوانید فرآیند کارشناسی خودرو را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانید، نیاز است با برخی از ویژگی‌های یک کارشناس حرفه‌ای خودرو آشنا شوید. در ابتدا باید حتما بررسی کنید که کارشناس خودرو با خود تمام تجهیزات و ابزارهای لازم را داشته باشد. همینطور باید به سابقه وی و تجربه‌ای که در این زمینه بدست آورده است دقت نمایید. آشنایی وی با بخش‌های مختلف برقی و مکانیکی خودرو از جمله قطعات نیز می‌توانید موثر و مفید باشد. نحوه قیمت‌گذاری کارشناس و بررسی بدنه خودرو نیز از دیگر مواردی است که باید در ویژگی‌های یک کارشناس خبره جستجو کرد.

بررسی آپشن‌ها علی‌الخصوص در رابطه با خودروهای خارجی بسیار حائز اهمیت است.

دقت نمایید که موارد فوق می‌توانند پروسه کارشناسی خودرو را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند. لذا مهم است که در این زمینه وقت بگذارید و کارشناسان خودرو را از مراجع مناسب و ارزنده تهیه نمایید تا معامله و خرید خودرو به بهترین شکل ممکن انجام شود.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی کارشناسی خودرو پرداختیم. از صفر تا صد این فرآیند بررسی و پارامترهایی که یک کارشناس برای انجام کار خود در پیش می‌گیرد را نیز عنوان کردیم. توصیه می‌کنیم حتما قبل از انجام معامله و خرید خودرو، اقدام به استفاده از این فرآیند کنید؛ زیرا این پروسه در کنار حداقل هزینه‌ای که دارد، باعث می‌شود معامله‌ای مقرون به صرفه و مفید انجام بگیرد. کارشناس به صورت اصولی و به صورت مداوم این فعالیت را انجام می‌دهد. بنابراین می‌توانیم از تجربه وی در انجام این کار، کمک بگیریم. در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات ارزنده‌ای را از آن دریافت کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید