تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس

بررسی چگونگی تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر ماشین و دستکاری آن

تشخیص کارکرد واقعی ماشین
منتشر شده در: دسته‌بندی نشده, کارشناسی خودرو
Rate this post

مقدمه

یکی از موضوعات مهم موجود در زمینه خرید اتومبیل دست دوم، تشخیص کارکرد واقعی ماشین است. امروزه با پیشرفت فناوری، کیلومترشمارهای خودرو از مدل مکانیکی به دیجیتالی تغییر پیدا کردند. از این رو بسیاری از فروشندگان ماشین اقدام به دستکاری کیلومتر خود می‌کنند. این اقدام برای نشان دادن کارکرد کمتر خودرو بوده که باعث تمایل بیشتر برای خرید می‌شود. اگر قصد خرید خودرو دارید باید مراحل آن را به صورت کامل طی کنید. بررسی وضعیت سلامت خودرو از مهم‌ترین بخش‌های خرید است. مقدار کیلومتر پایش‌شده از اصلی‌ترین عوامل سلامت خودرو است که تاثیر زیادی در انجام این پروسه دارد. در مقاله کنونی، قصد داریم در این رابطه اطلاعات مفید و ارزشمندی را به شما مخاطبین گرامی ارائه دهیم. اگر علاقه‌مند به دریافت اطلاعات در این زمینه هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برخی از افراد، کیلومترشمار خودروی خود را دستکاری می‌کنند.

چگونه کیلومترشمار کار می‌کند؟

قبل از اینکه بتوانیم فرآیند تشخیص کارکرد واقعی ماشین را بررسی کنیم، ابتدا نیاز است نحوه کار کردن کیلومترشمار را مورد کنکاش قرار دهیم. همانطور که می‌دانید، از کیلومترشمار برای بررسی مقدار پیمایش خودرو استفاده می‌شود. این دستگاه در گذشته به صورت مکانیکی بوده که امروزه دیجیتالی آن در تمام خودروها مشاهده می‌شود. این دستگاه از یک سنسور و مدار الکتریکی تشکیل شده است. الگوریتمی که در این دستگاه به کار رفته شده است با بررسی قطر تایر ها محاسبه می‌شود. در واقع یکی از روش‌هایی که باعث عدم محاسبه صحیح می‌شود، نصب تایر و رینگ نامناسب و نامیزان است. بنابراین با علم به این موضوع، وارد موضوع اصلی می‌شویم.

نحوه تشخیص کارکرد واقعی ماشین

تشخیص کارکرد واقعی ماشین بسیار حائز اهمیت است و خریدار می‌تواند قبل از انجام این پروسه، از اطمینان زیادی برای خرید بهره‌مند شود. در واقع کارشناسی خودرو مانند تشخیص رنگ، بررسی ضربه و … در این زمینه بسیار مهم است که در کنار آن می‌توان مقدار کارکرد خودرو و عدم دستکاری آن را نیز در کارشناسی و بررسی قبل خرید اضافه کرد. دستکاری کیلومتر ماشین نوعی کلاهبرداری خطرناک است؛ زیرا شخص در این فرآیند قصد دارد ماشین کارکرده خود را به عنوان یک ماشین کم‌کار به فروش برساند. در این رابطه می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده نمایید تا از این کلاهبرداری آگاه شوید. در ادامه به مهم‌ترین این روش‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت.

  • قبل از اینکه به سراغ خرید و بررسی خودروی دست دوم بروید، ابتدا سعی کنید حرکات فروشنده را در نظر گرفته و خلق و خوی آن را بررسی کنید. در واقع باید متوجه شوید که آیا فروشنده تنها یک شخص عادی است یا کار ولی این بوده و به دلالی می‌پردازد؟ همچنین طرز صحبت وی و تخصص او در رابطه با ماشین نیز می‌تواند به فهمیدن بهتر این موضوع کمک کند.

استفاده از دیاگ، یک روش متداول برای بررسی کیلومتر خودرو است.

  • ظاهر حرف اول را در برداشت صحیح می‌زند. در واقع می‌توانید با نگاهی به قطعات و خود خودرو، متوجه شوید که خودروی فوق تا چه حدی کار کرده است. رنگ‌رفتگی، فرورفتگی، ظاهر نامناسب، لاستیک با ظاهر پرکار و … از جمله مواردی است که در این رابطه می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. البته که موارد داخلی نظیر صندلی، رنگ کابین، فرمان و … نیز می‌تواند در این زمینه ارزنده باشند.
  • سال تولید ماشین دیگر فاکتور مهم بررسی تشخیص کارکرد واقعی ماشین است. معمولا هر خودرو در سال بین ۲۰ الی ۳۰ هزار کیلومتر فعالیت می‌کند. اگر ماشین خریداری شده با این عدد جور نمی‌شود، باید کمی به دستکاری‌کردن کیلومتر آن شک کرد.

ادامه موارد بررسی تشخیص کارکرد واقعی ماشین

  • دیسک ترمز از جمله اصلی‌ترین قطعات خودرو است و می‌تواند در بررسی تشخیص کارکرد واقعی ماشین ابزاری بسیار کارآمد محسوب شود. اگر یک خودرو دارای فعالیت بیش از اندازه باشد، دیسک ترمز آن دارای لبه‌های تیزتر بوده و نشان از خوردگی دارد. به عنوان مثال اگر خودرویی که در نظر دارید دارای کیلومتر کمتر از ۴۰ هزارتا اما دارای دیسک ترمز تیزی باشد، باید به ادعای فروشنده مشکوک شد. معمولا در این حالت نیز فروشنده دلایل متعددی برای این موضوع می‌آورد که نباید گول او را بخورید.
  • اگر قصد خرید یک خودروی قدیمی را دارید، باید این موضوع را بدانید که احتمال دستکاری کیلومتر در آن بسیار بیشتر است. این موضوع دارای یک راه‌ حل بسیار جالب است و آن، استفاده از دستگاه دیاگ است. در این حالت سیستم مرکزی یا ECU خودرو به صورت کامل مورد سنجش قرار می‌گیرد و کارکرد واقعی خودرو در آن مشخص می‌شود.

نمایی از دو لنت ترمز کارکرده و نو

  • دیگر روشی که می‌توانید برای بررسی کارکرد واقعی خودرو از آن بهره‌مند شوید، چک‌کردن رادیاتور است. اگر خودرو دارای کارکرد بالایی باشد، رادیاتور به مرور زمان تغییر ظاهر داده و راندمان آن کاهش پیدا می‌کند. البته در این مواقع ممکن است فروشنده اقدام به تعویض رادیاتور کند. در این حالت باید گفت که برای تعویض رادیاتور، مدت زمان زیادی لازم است و اگر فروشنده ادعا کرده باشد که این قطعه را تعویض کرده است، باید به ضربه خوردن یا خرابی رادیاتور شک کرد.
  • کمک گرفتن در این زمینه از کارشناسان خبره می‌تواند برگ برنده شما در هنگام خرید خودرو باشد. افراد باتجربه در این وضعیت می‌توانند خریدار را بسیار کمک کرده و کیلومتر دستکاری شده خودرو را به شکل مناسبی، مورد بررسی قرار دهد. البته می‌توانید برای اطمینان، در این رابطه خودرو را به دو شخص نشان دهید تا اطمینان‌بخش بودن صحبت آن‌ها بیشتر از پیش مورد تایید قرار بگیرد.

جمع بندی نهایی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به بررسی تشخیص کارکرد واقعی ماشین پرداختیم. امروزه برای خرید و فروش خودروی دست دوم باید بسیار دقت کرد. یک فروشنده متخلف سعی می‌کند از تمام ابزارهای موجود استفاده کرده تا خودروی خود را بهتر از نمونه حال حاضر نشان دهد. او حتی سعی می‌کند مشکلات و معایب آن را پوشش دهد تا باعث عدم فروش محصول خود نگردد. در این زمینه دستکاری کیلومتر بسیار شایع می‌باشد و افرادی که دارای اتومبیل‌های قدیمی هستند از این حربه بیشتر استفاده می‌کنند. در این زمینه مهم است که به موارد و ترفند‌های اشاره شده دقت بیشتری نمایید تا در هنگام خرید خودروی دست دوم، سرمان کلاه نرود.

در پایان این مقاله امیدواریم از مطالعه آن لذت برده باشید و اطلاعات ارزشمند و مفیدی از آن کسب کرده باشید. همچنین شما می‌توانید سایر مقالات موجود را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه توسعه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید