تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: نگهداری از بدنه و رنگ خودرو
Rate this post

بر روی بدنه ماشین از رنگ استفاده می‌کنند. این رنگ تنها برای زیبایی نیست بلکه برای محافظت از بدنه فلزی ماشین نیز هست. رنگ، بدنه را در برابر آسیب‌هایی مانند زنگ زدگی، پوسیدگی و باد و باران نجات می‌دهد. البته این موارد به زیبایی ماشین هم صدمه وارد کرده و آن را کثیف، زشت و کهنه جلوه می‌دهد. در مواردی که رنگ خودرو آسیب دیده رطوبت به قسمت‌های زیر رنگ نفوذ می‌کند و باید آن را به سرعت ترمیم و درست کرد تا به زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه منجر نشود. ترمیم در مواقعی که قسمت کوچک یا بزرگی از رنگ ماشین پریده و آسیب دیده باشد یا در اثر نور خورشید دچار تغییر رنگ شده باشد موثر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم و روش‌های ترمیم رنگ ماشین، انواع رنگ و مواد تشکیل دهنده آن آشنا کنیم. 

روش‌های ترمیم رنگ ماشین کدامند؟

آسیب‌ها و خراش‌هایی که روی سطح ماشین ایجاد می‌شود به سه قسمت خراش‌های عمیق، خراش‌های سطحی و خط و خش‌های کوچک تقسیم می‌شوند. هر کدام از این اتفاق‌ها برای بدنه ماشین افتاد راه حل مخصوص به خود را دارد. با ما همراه باشید تا اقدامات لازم در شرایط مختلف را بررسی کنیم. 

ترمیم رنگ ماشین با خراش‌های عمیق

اگر آسیب زیادی به ماشین برسد و رنگ بدنه به صورت عمقی از بین برود با انجام چند مرحله می‌توانید رنگ بدنه را ترمیم کنید. 

1- شستشو حرفه ای ماشین

برای شروع کار ابتدا باید ماشین را به کارواش ببرید تا به صورت حرفه ای آن را تمیز کنند. تمامی خاک‌ها و آلودگی‌هایی که به بدنه ماشین چسبیده است باید تمیز شوند تا خط و خش‌ها و آسیب‌های عمیقی که به آن وارد شده قابل دیدن باشد و در زمان ترمیم رنگ ماشین خط و خشی از قلم نیفتد. 

2- ساییدن قسمت آسیب دیده

پس از خشک کردن ماشین، برای سابیدن قسمت آسیب دیده، از سمباده‌های مخصوصی استفاده می‌کنند. با این کار لایه رویی رنگ حذف می‌شود. بعد از سمباده زدن، صافکار حرفه ای قسمت آسیب دیده رنگ را بررسی می‌کند اگر نیاز به سمباده بیشتر بود ادامه می‌دهد و در غیر این صورت به سراغ مرحله بعدی می‌رود. 

3- تمیز کردن براده‌های سمباده 

در این مرحله از ترمیم رنگ ماشین باقیمانده‌های سمباده تمیز می‌شوند. این کار باید با دستمال میکروفایبر نو انجام شود. در غیر این صورت ممکن است به بدنه آسیب بیشتری بزند. 

4- اسپری پوششی یا پرایمر

بعد از تمیز کردن باقیمانده‌های سمباده باید از اسپری پرایمر استفاده کنید. 10 دقیقه زمان بدهید تا خشک شوند و دوباره اسپری نمایید. هر چه رنگ پرایمر به رنگ بدنه ماشین نزدیک تر باشد کیفیت کار در انتها بالاتر می‌رود. 

5- زدن رنگی هماهنگ با سایر قسمت‌های ماشین

برای ترمیم رنگ ماشین بعد از پرایمر، رنگ مورد نظر مطابق با رنگ سایر قسمت‌ها زده می‌شود. بعد از 15 دقیقه رنگ کاملا خشک شده و رنگ دوم را تکرار کنید. 

6- زدن واکس برای پوشش بهتر بدنه

بعد از تمام شدن رنگ کاری بدنه ماشین، نوبت به زدن واکس است. واکس می‌تواند بدنه را براق تر و شفاف تر نشان دهد. داخل بسته‌های واکس حوله میکروفایبر وجود دارد. حتما با این دستمال اقدام به زدن واکس کنید. 

خراش‌های سطحی

خراش‌های سطحی چالش بر انگیز نبوده و خود فرد در منزل نیز می‌تواند آنها را اصلاح کند. بهترین راه استفاده از خمیر دندان است. مقداری خمیر دندان در قسمت‌های مورد نظر زده و کمی مالش دهید تا کاملا آن قسمت را بپوشاند. قسمت‌های اضافه را با دستمال میکروفایبر پاک کنید. ارزان ترین روش برای رفع خطوط سطحی همین راه است. 

خط و خش‌های کوچک

خط و خش‌های ریز را با خرید ابر‌های نانو موجود در بازار خودتان در منزل از بین ببرید. این راه هزینه ای نداشته و افراد بی تجربه در منزل می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. 

ترمیم رنگ ماشین چرا باید به سرعت انجام شود؟

اگر رنگ ماشین به هر دلیلی از بین رفته باشد برای جلوگیری از گسترش و زنگ زدگی بدنه اصلی باید آن را ترمیم کنید. در غیر این صورت باعث می‌شود تا در آینده هزینه بسیار بیشتری را متحمل شوید. این کار از قیمت ماشین شما کم می‌کند. 

رنگ بدنه ماشین از ترکیب چه موادی ساخته می‌شود؟

رنگ ماشین از ترکیب 3 ماده به وجود می‌آید. در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

رزین یکی از اجزاء تشکیل دهنده رنگ ماشین

رزین را به دلیل چسباندن رنگ به بدنه در ساخت رنگ بدنه استفاده می‌کنند. این ماده باعث چسباندن پیگمان‌ها به هم می‌شوند. 

پیگمان در رنگ ماشین

پیگمان در رنگ ماشین حالت بُتون را دارد. در ایران پیگمان‌های متالیک و صدفی به فروش می‌رسند. اما بهتر است بدانید در دنیا بیش از 100 نوع رنگ پیگمان وجود دارد.

حلال رنگ

حلال باعث می‌شود رنگ حالت مایع و سیال به خود بگیرد تا بتوانید آن را در ظرف رنگ جا به جا کرده و از آن استفاده نمایید. 

چند نوع رنگ ماشین وجود دارد؟ 

انواع مختلفی رنگ وجود دارد که در زمان ترمیم رنگ ماشین باید به آنها توجه داشته باشید. 

رنگ‌های ساده

این رنگ‌ها که اغلب در تمام خودرو‌های ایرانی دیده می‌شود شامل یک لایه رنگ معمولی به همراه روکش شفاف است. در خودرو‌های خارجی و لوکس معمولا از دیگر رنگ‌های سفارشی استفاده می‌شود. 

رنگ‌های مات

رنگ‌های مات معمولا به خاطر فرایندی که طی می‌کنند تا مات شوند معمولا گران تر از سایر رنگ‌ها هستند. اگر روی رنگ‌های ساده که درخشش دارند پوششی از پی وی سی کشیده شود درخشندگی آن گرفته شده و مات و کدر می‌شوند. 

رنگ متالیک

رنگ متالیک تقریبا هم قیمت رنگ ساده است. در کارخانه‌های تولید ماشین تفاوت قیمت زیادی بین خودرو‌ها با این دو رنگ وجود ندارند. 

حتی از نظر ترکیب نیز شبیه به هم هستند. تنها تفاوت آن اضافه کردن کمی پودر فلز (آلومینیوم) به رنگ است که باعث متالیک شدن آن می‌شود. در هر کارخانه ای نسبت ترکیب پودر فلز به رنگ ساده متفاوت است به همین دلیل رنگ‌های متالیک با هم کمی تفاوت دارند. 

رنگ صدفی

اگر به رنگ ساده پودر سرامیک اضافه کنند رنگ صدفی به وجود می‌آید. همچنین باعث درخشش بیشتر و شکست نور شده و رنگی بسیار زیبا و خیره کننده بدست می‌آید.  

اگر به ماشین‌هایی که با رنگ صدفی ترمیم شده اند نگاه کنید طیف گسترده ای از نور‌ها را خواهید دید. این نور‌ها بدنه ماشین را مسحور کننده می‌کنند. 

نانو سرامیک ماشین

پوشش‌های نانو سرامیک در گذشته تنها بر روی ماشین‌های لوکس کشیده می‌شد. اما امروزه حتی روی ماشین‌های ارزان نیز کشیده می‌شود تا رنگ بدنه خودرو را زیبا و براق نشان دهند. همچنین این پوشش‌ها باعث می‌شود تا به رنگ اصلی خودرو آسیبی نرسیده و آنها را از باد، باران، تگرگ و شن ریزه‌ها که منجر به خط و خش بر روی بدنه می‌شود محافظت کنند. 

جمع بندی

برای ترمیم رنگ ماشین روش‌های مختلفی با توجه به آسیبی که به بدنه رسیده وجود دارد. تمامی راه‌های را در این مقاله بررسی کرده ایم. حتما بهترین رنگ کار و صافکار را برای آسیب‌های وارد شده انتخاب کنید تا بیشتر به بدنه ماشین شما آسیب وارد نشود. 

سوالات متداول

آیا رنگ خودرو قابل ترمیم است؟

خبر خوب این است که بسته به شدت آسیب و وضعیت کلی وسیله نقلیه شما، اغلب می‌توان رنگ ریخته و آسیب دیده را تا یک نقطه خاص بازیابی کرد. 

ترمیم رنگ چیست؟

ترمیم رنگ درمان حرفه ای تصحیح رنگ است که شما را از شر عیوب نامطلوب بدنه ماشین خلاص می‌کند و ماشین شما را جدید به نظر می‌رساند. نه تنها خط و خش را از بین می‌برد، بلکه اصلاح رنگ می‌تواند پوشش شفاف خودروی شما را نیز بازگرداند و به ماشین شما درخشندگی کامل بدهد.

چگونه به درخشندگی رنگ ماشین کمک کنیم؟

  • ماشین خود را مرتب بشویید. اولین قدم برای بازگرداندن درخشش رنگ خودرو، شستشوی منظم آن با شامپو و و دستمال مناسب است. 
  • پولیش بزنید.
  • ماشین خود را واکس بزنید.
  • هرگونه رنگ آسیب دیده را ترمیم کنید.
  • پوشش‌های محافظت از رنگ خودرو را اعمال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید