تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: صافکاری خودرو
2/5 - (1 امتیاز)

صافکاری pdr که به صافکاری بدون رنگ معروف است مخفف کلمه انگلیسی Paintless Dent Repair است. در این روش با وسایل مخصوص برآمدگی‌ها و فرو‌رفتگی‌ها را در صورتی که کم و جزئی باشند بر طرف می‌کنند. باید بدانید که در این روش هیچ آسیبی به بدنه و رنگ اصلی خودرو ایجاد نمی شود. البته مهارت استادکار در این مورد خیلی اهمیت دارد تا بتواند بدنه را مانند روز اول در بیاورد. در این مقاله قصد داریم تا با صافکاری پی دی ار pdr و مزایای آن بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید. 

صافکاری پی دی ار pdr چیست؟

اگر به هر دلیلی بدنه خودرو یا سپر خودرو دچار آسیب جزئی مانند فرورفتگی و برآمدگی شد این روش به کمک شما می‌آید. بدنه قر از زیبایی ظاهری وسیله نقلیه می‌کاهد و اگر آن را به حال خود رها کنید بعد از چند ماه بدنه در آن قسمت دچار ترک و ریختگی رنگ می‌شود. برای این مشکل بهترین راه صافکاری بدون رنگ یا همان صافکاری پی دی آر pdr است. 

در صافکاری پی دی آر pdr با کمک میله‌ها و وسایل خاص روی سطح مورد نظر مکش ایجاد می‌شود. قسمت فرو رفته بیرون آمده و به حالت اولیه خود بر می‌گردد. در این روش هیچ ترک و پریدگی رنگ در بدنه خودرو ایجاد نمی شود. بعد از صاف کردن بدنه، دیگر نیاز به صافکاری وجود ندارد. به همین دلیل به این روش صافکاری بدون رنگ می‌گویند. در ادامه با تاریخچه به وجود آمدن این نوع از صافکاری بدون رنگ آشنا می‌شویم. 

صافکاری پی دی آر از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟

از زمان ساخت وسایل نقلیه تا به امروز نگرانی برای فرورفتگی‌های بدنه خودرو وجود داشته است. به همین دلیل راه‌های درست کردن آن نیز با توجه به نیاز آن کشف شده است. شاید تعجب کنید که بگوییم صافکاری پی دی آر pdr از قدیمی ترین روش‌های ترمیم بوده که برای ظرف‌های فلزی مانند نقره، طلا و مس کاربرد داشته است. 

تقریبا 90 سال پیش برای ترمیم ظروف از روش مکش و pdr استفاده می‌کردند زیرا به رنگ ظروف هیچ آسیبی نمی رساند. اما حدود 60 سال پیش برای اولین بار از این روش برای صاف کردن بدنه بنز کمک گرفتند. فردی به نام فلایگ که کارمند کمپانی بنز بود برای برطرف کردن آسیب‌های جزئی به بدنه خودرو بنز این روش را امتحان کرد. با موفقیت در این روش از کارمند ساده به کارمند عالی رتبه ارتقاء پیدا کرد. پس از آن کارخانه‌های تولید وسایل صافکاری خودرو کم کم ابزار‌های پیشرفته تری که امروزه می‌بینیم را طراحی و وارد بازار کردند. 

تفاوت صافکاری سنتی با صافکاری پی دی آر  pdr در چیست؟

در مدلی از صافکاری سنتی بدنه ای که دچار فرورفتگی یا برآمدگی شده است را با چکش و ابزار‌های مخصوص صاف می‌کنند. به همین دلیل رنگ بدنه دچار ترک و شکستگی می‌شود. برای برطرف کردن آن ابتدا بدنه را بتونه زده و با سمباده صاف می‌کنند. در مرحله آخر آن را رنگ می‌کنند تا اثری از بتونه‌ها دیده نشود. این روش زمان زیادی نیاز داشته و هزینه بالایی هم دارد. صافکاری سنتی از قیمت خودرو کم کرده و آن را نقص دار می‌کند. در مقابل صافکاری بدون رنگ، تمام مشکلات شامل فرورفتگی و برآمدگی‌ها را با کمک ابزار‌های مخصوص ترمیم کرده و دیگر نیاز به چکش کاری، بتونه و رنگ کاری ندارید.

در چه مواقعی از صافکاری بدون رنگ یا  pdfاستفاده می‌کنند؟

اگر حادثه برای خودرو اتفاق بیفتد اما رنگ بدنه نریزد و تنها دچار فرورفتگی شود می‌توانید از این روش استفاده کنید. استفاده از این روش کمی محدود است و با توجه به شرایطی خاص می‌توان از آن بهره برد. در ادامه با این شرایط آشنا می‌شویم:

  • اگر تگرگ به بدنه خودرو آسیب بزند.  
  • وسیله ای نوک تیز منجر به فرورفتگی شده باشد.
  • بدنه خودرو در اثر حادثه ای قر شده یا بیرون زدگی داشته باشد. 
  • در برخی موارد برای کاهش میزان بتونه کاری ابتدا از صافکاری پی دی آر استفاده می‌کنند. 

صافکاری بدون رنگ چه مزایایی به دنبال دارد؟

صافکاری بدون رنگ پی دی آر pdr به دلیل مزایای زیادی که دارد روشی پر طرفدار است. در ادامه مزایای این روش را بررسی می‌کنیم:

مانع از تغییر رنگ خودرو می‌شود

در صافکاری پی دی آر آسیبی به رنگ اصلی بدنه وارد نمی شود. به همین دلیل نیاز به رنگ کاری مجدد خودرو نیست و هرگز ماشین دو رنگ نخواهد شد. 

زمان کمی برای ترمیم صرف می‌کنید

اگر به صافکار با تجربه مراجعه کنید حتما در عرض چند ساعت تمام قر شدگی‌ها و فرورفتگی‌ها ترمیم می‌شوند. 

قیمت نهایی صافکاری بدون رنگ پایین است

به دلیل آنکه هیچ چکش و ضربه ای به بدنه وارد نمی شود نیاز به بتونه کاری و رنگ آمیزی وجود ندارد. تنها با کمک ابزار‌های مخصوص سطوح مختلف بدنه ماشین صاف می‌شوند. دلیل کمتر بودن هزینه این مدل صافکاری مصرف نکردن مواد بتونه و رنگ است. 

اما دقت داشته باشید که این روش ارتباط مستقیم با تجربه و هنر صافکار دارد و نمی توان انتظار داشت که خیلی ارزان باشد. در برخی موارد شاید لازم باشد هزینه ای بیشتر پرداخت کنید. اگر به سراغ صافکاری‌های ارزان بروید ممکن است به دلیل عدم تجربه و مهارت بدنه خودرو ترک خورده و نیاز به رنگ کاری داشته باشد. 

باعث کاهش قیمت خودرو نمی شود

در صافکاری سنتی رنگ و بتونه که روی ماشین زده می‌شود از قیمت ماشین در زمان فروش کم می‌کند. زیرا خودرو رنگ دار به حساب می‌آید. اما با آمدن این مدل از صافکاری دیگر نگران افت قیمت خودرو خود نخواهید بود. یکی از با ارزش ترین مزیت‌های این روش عدم افت قیمت خودرو است. 

جمع بندی

صافکاری پی دی آر pdr یا صافکاری بدون رنگ دارای مزایای زیادی است. بهتر است در موارد جزئی از فرورفتگی یا برآمدگی روی بدنه خودرو، جایگزین روش سنتی شود.

سوالات متداول

آیا PDR می‌تواند چین و چروک‌های بدنه را حذف کند؟

PDR می‌تواند چین‌خوردگی‌ها را برطرف کرده و در هزینه‌های تعمیر صرفه‌جویی کند. برای انجام کار به بتونه یا رنگ نیاز ندارید.

تکنیک PDR چیست؟

روش به اصطلاح PDR (Paintless Dent Repair) روش کمتر تهاجمی نسبت به روش صافکاری سنتی است. زیرا از کاغذ سنباده، پرکننده‌ها (بتونه) یا رنگ‌هایی که ارزش خودرو را کاهش می‌دهند استفاده نمی کنند. در عوض، فرآیند تعمیر با ابزارهایی انجام می‌شود که تأثیر منفی بر آن نمی گذارد.

آیا روش PDR کارایی دارد؟

اکثر فرورفتگی‌های جزئی را می‌توان توسط صافکار ماهر و با تجربه تعمیر کرد. تا زمانی که رنگ هنوز سالم باشد و فرورفتگی خیلی پیچیده نباشد از این روش استفاده می‌کنند. از آنجایی که تعمیر فرورفتگی بدون رنگ می‌تواند 80 تا 90 درصد فرورفتگی‌ها را از بین ببرد، بهترین راه برای از بین بردن فرورفتگی ماشین است. 

آیا PDR رنگ را پاک می‌کند؟

خیر، PDR روشی برای از بین بردن فرورفتگی‌های خودرو بدون آسیب رساندن به رنگ است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید