تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس

مراحل صافکاری بدون رنگ خودرو

منتشر شده در: صافکاری خودرو
Rate this post

خودرو معمولا در اثر استفاده دچار سایش، فرسودگی و تصادفات می‌شود و در نتیجه رنگ آن ممکن است خراشیده، ترک خورده یا از بدنه جدا شود. اکثر افراد تمایلی به پرداخت مبلغ زیادی برای رنگ آمیزی مجدد خودرو ندارند. خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی باعث به وجود آمدن شیوه جدیدی به نام صافکاری بدون رنگ شده است. در این مقاله به بررسی جامع مراحل صافکاری بدون رنگ خودرو پرداخته‌ایم.

روش صافکاری بدون رنگ خودرو

صافکاری بدون رنگ روشی نوین در زمینه ترمیم و بازسازی رنگ بدنه با بهترین کیفیت است. در ادامه مراحل صافکاری بدون را بررسی می کنیم.

  • شستشوی خودرو: ماشین را با استفاده از صابون ماشین و تفنگ فوم یا واشر آب فشار قوی از خاک و آلودگی پاک می‌کنند. این مرحله تضمین می‌کند که تمام کثیفی‌ها و گل‌های انباشته شده به طور کامل از سطح خودرو پاک می‌شوند.
  • جدا کردن قسمت‌های اضافه: سپس قطعات اضافه‌ای که اطراف قسمت آسیب دیده وجود دارند، جدا می‌شوند. این کار برای داشتن دید بهتر و بررسی دقیق منطقه مربوطه و اطراف آن انجام می‌شود.
  • گرما دادن: بدنه خودرو از فلز ساخته شده است، بنابراین گرمایش می‌تواند به انعطاف‌پذیری فلز کمک کند و صاف کردن هرگونه فرورفتگی یا نقص را آسان‌تر کند. این روش را می‌توان با استفاده از تفنگ حرارتی یا مشعل انجام داد. اما حرارت بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به فلز شود، بنابراین باید با احتیاط و مهارت انجام شود.
  • ابزارهای مورد استفاده: بسته به میزان و نوع آسیب دیدگی رنگ بدنه، متخصص صافکاری بدون رنگ از وسایل گوناگونی برای ترمیم قسمت آسیب دیده استفاده می‌کند. ترمیم فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها نیاز به ابزارهای تخصصی متفاوتی دارند.
  • موج گیری و قلم گیری: موج گیری و قلم گیری دو تکنیکی هستند که برای صاف کردن عیوب و از بین بردن خط و خش از روی بدنه خودرو بدون نیاز به رنگ آمیزی مجدد کل سطح استفاده می‌شوند.

ابزارهای صافکاری بدون رنگ خودرو

در این بخش برخی از ابزارهای رایج برای صافکاری بدون رنگ خودرو وجود دارد:

  • Dent Puller: این دستگاه امکان تعمیر فرورفتگی کاپوت خودرو، بدنه، صندوق، گوشه‌های عقب، سقف و درب‌های خودرو را فراهم می‌کند. 
  • میله‌های PDR: کاربرد این میله‌ها برای ترمیم آسیب‌های ناشی از تگرگ، ضربه، چین‌های جزئی، فرورفتگی‌های کم و خط افتادگی بدنه است. 
  • دستگاه چسب حرارتی: چسب‌های حرارتی رنگ‌های مختلف با کاربردهای متفاوتی دارند. این روش که سازگار با محیط زیست است برای انواع فرورفتگی در اثر ضربه استفاده می‌شود.
  • ابزارهای Knockdown: ابزارهایی برای مسطح کردن نقاط بلند یک فرورفتگی بکار می‌رود.
  • چراغ‌های LED: برای کمک به دیدن کوچکترین فرورفتگی‌ها در رنگ بدنه و ترمیم آن‌ها استفاده می‌شود.

مزایا و معایب صافکاری بدون رنگ خودرو

صافکاری بدون رنگ مانند هر روش دیگر تعمیری دارای مزایا و معایبی است که در این بخش از مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای صافکاری بدون رنگ خودرو

  • مقرون به صرفه: صافکاری یک خودرو بدون رنگ در مقایسه با رنگ‌آمیزی مجدد کل ماشین بسیار ارزان‌تر است.
  • فرآیند سریعتر: فرآیند صافکاری بدون رنگ بسیار سریع‌تر از رنگ‌آمیزی مجدد است که ممکن است چندین روز طول بکشد.
  • ماندگاری طولانی مدت: صافکاری بدون رنگ یک راه موثر برای از بین بردن خراش‌ها و فرورفتگی‌های کوچک است که باعث ماندگاری طولانی مدت رنگ خودرو می‌شود.
  • رنگ اصلی را حفظ می‌کند: صافکاری خودرو به این روش باعث حفظ رنگ اصلی خودرو می‌شود و می‌تواند برای علاقه‌مندان به خودرو ارجحیت داشته باشد.

معایب صافکاری بدون رنگ خودرو

  • محدودیت: صافکاری بدون رنگ فقط می‌تواند خراش‌ها و فرورفتگی‌های کوچک را اصلاح کند. اگر خودرو آسیب یا زنگ‌زدگی قابل توجهی داشته باشد، این روش ممکن است به تنهایی کافی نباشد.
  • کیفیت کار متوسط: استفاده از این روش ممکن است به خوبی صافکاری با رنگ به نظر نرسد.
  • گزینه‌های رنگی محدود: بکارگیری این روش، اجازه سفارشی‌سازی رنگ را نمی‌دهد. 

در چه مواقعی می توان از صافکاری بدون رنگ خودرو استفاده کرد؟

صافکاری بدون رنگ در مواقعی استفاده می‌شود که خراش یا ایراد جزئی در روکش شفاف یا لایه رویی خودرو وجود داشته باشد. همچنین می‌توان از آن برای صاف کردن نواحی یا نقاط ناهموار روی سطح خودرو استفاده کرد. با این حال، اگر خراش‌ها یا عیوب عمیق هستند، یا اگر مقدار قابل توجهی از رنگ از بین رفته باشد، ممکن است نیاز به رنگ آمیزی مجدد باشد.

نحوه تشخیص صافکاری بدون رنگ خودرو

خودرویی که صافکاری بدون رنگ روی آن انجام شده است، معمولا برای از بین بردن نواقص، سمباده شده است. سمباده زدن ممکن است منجر به پدید آمدن یک روکش مات یا کدر و همچنین خراش‌های ضعیف در اثر سمباده زدن شود. همچنین ممکن است هنگام لمس، آن قسمت، بافتی نسبتا خشن داشته باشد.

تفاوت صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ خودرو چیست؟

از نظر تعمیر بدنه خودرو، صافکاری بدون رنگ به فرآیند از بین بردن خط و خش، فرورفتگی یا هرگونه ایراد دیگر روی سطح بدنه خودرو بدون رنگ‌کاری گفته می‌شود. این کار معمولا با سمباده زدن یا استفاده از پرکننده‌ها انجام می‌شود و می‌توان آن را قبل از رنگ‌آمیزی انجام داد تا سطح صاف‌تری داشته باشد.

از سوی دیگر، صافکاری با رنگ خودرو شامل اعمال یک لایه پایه رنگ بر روی سطح صاف شده بدنه خودرو است. از رنگ برای پر کردن هرگونه نقص باقی‌مانده و ایجاد یک سطح صاف استفاده می‌شود که بعدا یک پوشش شفاف برای محافظت از رنگ و دادن یک روکش براق به آن اعمال می‌شود. این فرآیند زمانی استفاده می‌شود که بدنه خودرو دارای خراش‌های عمیق، رنگ تراشیده یا آسیب‌های دیگری باشد که از طریق صافکاری بدون رنگ قابل ترمیم نباشد.

جمع بندی

ممکن است صافکاری بدون رنگ کاری نشدنی یا ناقص بنظر برسد. اما با بکارگیری دانش و ابزارهای مناسب، روشی بسیار دقیق و مقرون به صرفه خواهد بود. مهم‌ترین چیز انتخاب یک مجموعه فنی حرفه‌ای برای کار بر روی خودروی شما است. سایر موارد را با خیال راحت به آن‌ها بسپارید و خودروی خود را مانند روز اول تحویل بگیرید.

سوالات متداول

  1. آیا صافکاری بدون رنگ خودرو می تواند خراش های عمیق یا آسیب های عمده را برطرف کند؟

خیر، صافکاری بدون رنگ برای خراش‌های عمیق یا آسیب‌های عمده مناسب نیست. بهتر است برای فرورفتگی‌های جزئی و آسیب‌های ناشی از تگرگ استفاده شود.

  1. آیا صافکاری بدون رنگ برای انواع خودرو قابل استفاده است؟

صافکاری بدون رنگ عموما برای اکثر انواع وسایل نقلیه امکان‌پذیر است، اما ممکن است برای وسایل نقلیه با انواع خاصی از آسیب‌های بدنه مانند چین‌خوردگی یا فرورفتگی تیز مناسب نباشد.

  1. آیا صافکاری بدون رنگ خودرو در خانه قابل انجام است؟

صافکاری بدون رنگ نیاز به ابزار تخصصی و مهارت بالا دارد، بنابراین توصیه نمی‌شود آن را در خانه بدون آموزش و تجربه حرفه‌ای امتحان کنید. بهترین کار این است از یک تکنسین صافکاری بدون رنگ واجد شرایط استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید