تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: صافکاری خودرو
Rate this post

در زمینه خودرو خدمات مختلفی ارائه‌ می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها صافکاری خودرو است. درصورتی‌که بدنه خودرو دچار آسیب شود و تعمیر آن به یک صافکار ماهر سپرده شود می‌تواند آن را دقیقا مانند روز اول کند. بر خلاف تصور بسیاری از افراد که معتقد هستند صافکاری و نقاشی مکمل یکدیگر هستند، امروزه با روش صافکاری بدون رنگ‌ می‌توان به راحتی و با کیفیتی بالا به رفع مشکلات و آسیب‌های بدنه خودرو پرداخت. 

نتایج حاصل از این روش کاملا وابسته به هنر و مهارت صافکار است. صافکاری بدون رنگ با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلفی انجام‌ می‌شود و دارای مراحل متفاوتی است. اگر‌ می‌خواهید با مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ بیشتر آشنا شوید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در صافکاری بدون رنگ از چه وسایلی استفاده می‌شود؟

در مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ از ابزارهای مخصوصی استفاده‌ می‌شود که از جمله مهم ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • قطعات میله‌ای  PDR

این میله‌ها از جنس فولاد هستند و کار کردن با آن‌ها بسیار ساده است و به مهارت خاصی نیاز ندارد. با استفاده از این میله‌ها‌ می‌توان فرورفتگی هایی که روی سطح بدنه اتومبیل ایجاد‌ می‌شود را بدون آنکه به ضربه‌های چکش نیازی باشد ترمیم و هموار نمود. 

  • دستگاه‌های مکنده

این ابزارها دارای دو نوع ساده و تخصصی هستند و استفاده از نوع تخصصی آن موجب‌ می‌شود که صافکاری با دقت عمل و کیفیت بالاتری انجام شود. چسب‌های سیلیکونی دارای نقش مهمی در روند استفاده از این دستگاه هستند.

از دیگر ابزارهایی که در صافکاری بدون رنگ استفاده‌ می‌شوند‌ می‌توان به مشتی و قالب تنه، تگرک کش چسبی، ابزار چوبی، دستگاه مغناطیسی، دستگاه هاتباکس اشاره نمود. 

صافکاری بدون رنگ خودرو چگونه انجام می‌شود؟

مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ به شرح زیر است.

  • ارزیابی قسمت‌های از خودرو که خسارت دیده

معمولا در انجام صافکاری بدون رنگ خودرو ابتدا قسمت‌های آسیب دیده به طور کامل بررسی کارشناسانه‌ می‌شود تا صافکار با ارزیابی شرایط بتواند بهترین ابزارها و لوازم را برای دریافت نتایج مطلوب انتخاب کند. 

  • مشخص نمودن ابزارهای مورد نیاز

یک صافکار ماهر پس از بررسی وضعیت بدنه خودرو و قسمت آسیب دیده تعیین‌ می‌کند که به چه ابزارهایی نیاز است و کیفیت رنگ بدنه را در نظر گرفته تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعمیر آن بخش بپردازد. از جمله موارد تعیین کننده ابزار کار‌ می‌توان به وسعت و عمق فرورفتگی بدنه خودرو اشاره نمود. در برخی مواقع برای دسترسی داشتن به قسمت آسیب دیده نیاز است که شکافی در بدنه خودرو ایجاد شود. البته اندازه این شکاف بسیار کوچک بوده و اندازه قطر ابزاری است که باید از آن عبور نماید. 

  • آماده سازی بدنه خودرو و بخش آسیب دیده برای صافکاری

یکی از مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ آماده سازی اولیه بدنه خودرو و قسمت آسیب دیده است. در ابتدا باید صافکار قطعات اضافی مانند گل پخش کن‌هایی که روی گلگیرها هستند و یا رودری‌های روی درب‌ها را جدا کند. در واقع صافکار باید تا حد امکان لوازم بدنه را باز نماید تا بتواند به طور کامل به نقطه آسیب دیده دسترسی داشته باشد. پس از این کار باید با استفاده از سمباده و آب سطح داخلی بدنه را کاملا تمیز و صیقلی نماید تا به این ترتیب ضربه‌ها به طور دقیق به قسمت‌های آسیب دیده وارد شوند. 

  • حرارت دادن و گرم کردن بخش آسیب دیده

در مرحله بعدی قسمتی که صدمه دیده و به صاف کاری نیاز دارد از طریق شعله مستقیم در پشت قطعه گرم شده تا ورق فلزی به خوبی نرم شوند و خاصیت چکش خواری بیشتری پیدا کند. معمولا در اکثر مواقع برای این منظور از سشوارهای صنعتی استفاده‌ می‌کنند و به این ترتیب مانع از ترک خوردگی یا تراشیده شدن رنگ‌ می‌شود. در اینجا صافکار با استفاده از چکش، مشتی‌ها و قالب تنه ضربه‌هایی را به آن قسمت بدنه وارد‌ می‌کند تا به فرم مناسب برسد. 

  • یکدست سازی قسمت تعمیر شده یا موج گیری

پس از این مراحل باید قسمت تعمیر شده موج گیری شود. برای این منظور قطعه بدنه در زیر نور آفتاب مرحله به مرحله با استفاده از قلم‌های بسیار کوچکی همراه با چکش‌های ظریفی موج گیری‌ می‌شود و ضربه‌هایی با فشار یکسان و متناوب به سطح آن وارد‌ می‌شود تا کاملا صاف و یکدست گردد. 

  • قلم گیری یا ارزیابی نهایی

پس از موج گیری بخش‌های آسیب دیده بدنه خودرو ممکن است که رنگ بدنه دچار آسیب شود. در چنین مواردی باید پس از تعمیرات صافکاری رنگ قسمت‌های آسیب دیده باید با استفاده از قلم‌های ظریف خش گیری شود. این کار به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد و باید غلظت رنگ مناسب باشد تا پوشش دهی خوبی ایجاد کند و پس از خشک شدن و سمباده کشی همانند رنگ سایر قسمت‌های بدنه خودرو شود. در نهایت روی قسمت آسیب دیده و رنگ شده به خوبی پولیش کشیده‌ می‌شود تا رنگی کاملا هم سطح و یکدست داشته باشد. بنابراین‌ می‌توان گفت مرحله میزان کاری و قلم‌گیری قطعات بسیار حائز اهمیت است. 

مهم‌ترین مزایای صافکاری بدون رنگ 

  • اگر مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ با دقت و توسط یک صافکار ماهر و با تجربه انجام شود‌ می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش جلوگیری از برش دادن قطعات دوبل خودرو است. در واقع در این روش در اکثر مواقع نیازی به بازکردن قطعات خودرو نیست. همچنین بعد از تعمیر هرگز آثار خوردگی باقی نخواهد ماند و صدمه‌ای به رنگ خودرو وارد نمی شود. 
  • یکی دیگر از مزیت‌های این روش هزینه کمتری است که در مقایسه با نقاشی و تعویض قطعات بدنه خودرو دارد. همچنین در صافکاری PDR دیگر سنباده زدن، بتونه کاری و رنگ زدن مجدد انجام نمی‌شود. 
  • صرفه جویی در زمان نیز از دیگر مزایای صافکاری بدون رنگ است، زیرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن در حد چند ساعت‌ می‌توان آن را اجرا نمود. اما صافکاری سنتی به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. 

جمع بندی

صافکاری بدون رنگ یکی از انواع صافکاری است که در موارد آسیب دیدگی جزئی بدنه خودرو بدون نیاز به نقاشی‌ می‌توانید از آن استفاده کرده و به تعمیر بخش‌های آسیب دیده بپردازید. در مراحل صافکاری خودرو بدون رنگ از شیوه‌های مدرن و تکنیکی برای ترمیم قسمت‌های صدمه دیده بدنه خودرو استفاده‌ می‌شود. البته در این روش از ابزارهای خاصی استفاده‌ می کنند و صافکار باید تسلط و مهارت بالایی داشته باشد تا بتواند بهترین نتایج را به ارمغان آورد و با رفع عیوب خودرو ظاهر آن را مانند روز اول کند. بنابراین حتما درصورتی‌که خودرو شما در اثر تصادفات یا ضربه دچار آسیب‌های جزئی شد به یک مرکز معتبر صافکاری بدون رنگ خودرو مراجعه کنید تا بتوانید با کیفیت‌ترین خدمات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول

  • هزینه صافکاری خودرو بدون رنگ چقدر است؟ 

هزینه این روش نسبت به روش معمولی و صافکاری با رنگ مقداری بیشتر است. اما مقدار دقیق آن با توجه میزان گستردگی آسیب بدنه خودرو و اقداماتی که نیاز است انجام شود تا قیمت خودرو افت پیدا نکند تعیین می‌شود . ازاین‌رو نیاز است که صافکار خودرو را بررسی و مشاهده نماید تا بتواند میزان هزینه نهایی را به شما اعلام نماید.

  • آیا فرورفتگی‌های اصلاح شده با صافکاری بدون رنگ بر می‌گردند؟

خیر، فرورفتگی‌ها پس از صافکاری مجددا بر نمی‌گردند و یک روش رفع دائمی فرورفتگی است. درصورتی‌که فرورفتگی‌ها با صافکاری pdr ترمیم شوند فلز به آهستگی جای اصلی خود قرار می‌گیرد و بدنه فلزی خودرو کاملا صاف می‌شود. در نتیجه برگشتن فلز به حالت اولیه خود مانع از بیرون زدن مجدد فرورفتگی‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید