تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: نگهداری از بدنه و رنگ خودرو
Rate this post

در طول استفاده از خودرو پس از چند سال، چراغ‌های جلو در معرض نور UV، خاک، مواد شیمیایی و بخار آب قرار می‌گیرند که باعث اکسیده شدن و خراب شدن حباب پلاستیکی آن‌ها می‌شود. این عامل باعث مه‌آلود شدن چراغ‌ها و کاهش دید تا 50 درصد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا ترمیم و احیای چراغ‌های خودرو را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم آنها را به شرایط اول خود برگردانیم.

مزایای ترمیم و احیای چراغ‌های جلو خودرو چیست؟

خراش‌های خفیف را از بین می‌برد. دید و ایمنی را افزایش دهید. به حفظ ارزش وسیله نقلیه شما کمک می‌کند. نیاز به خرید و تعویض چراغ‌ها نداریم و با این کار در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

چراغ‌های خودرو چه کاری انجام می‌دهند؟

چراغ‌های خودرو یک مورد اساسی در بدنه خودرو هستند که از پلی کربنات و مواد ترموپلاستیک ساخته می‌شوند. چراغ‌ها در شب رانندگی را امکان پذیر می‌کنند. اما در طول زمان در معرض فرسایش قرار می‌گیرند. بنابراین تعمیر و نگهداری چراغ‌های جلو یک کار معمولی و همیشگی در کارگاه‌های صافکاری بدنه و رنگ خودرو است.

گرما، سرما، باران، گرد و غبار یا تراشه‌های سنگی کوچک بر روی سطح می‌تواند به عملکرد صحیح چراغ‌های جلو آسیب برساند و در نتیجه آسیب‌های کوچک یا ایرادهایی به شکل خراش یا کثیفی ایجاد کنند. علاوه بر این، نگهداری مناسب از چراغ‌ها یک جنبه اساسی دارد که باید در بازرسی فنی خودرو مورد ارزیابی قرار گیرد. در ادامه با چگونگی احیای چراغ‌های خودرو آشنا می‌شویم.

مراحل احیای چراغ‌های جلو خودرو با سمباده یا پولیش

قبل از شروع، مطمئن شوید که باران یا بارندگی تا چند روز آینده نخواهد آمد. می‌توانید در گاراژ با تهویه مناسب یا فضای سرپوشیده نیز کار خود را شروع کنید. رطوبت بیش از حد باعث ایجاد اختلال در پوشش شفاف چراغ می‌شود.

هنگامی که چراغ‌ها ظاهری زرد با خراش‌ها و ایرادهای بارزتر دارند، پولیش برای ترمیم و احیای آنها در رسیدن به حالت اولیه کافی نیست.

استفاده از تکنیک‌های ساده و محصولات مناسب باعث می‌شود که ظاهر و کیفیت اولیه آن‌ها را بازیابی کنید و روشنایی چراغ‌های جلو را مثل روز اول به آنها بازگردانید. بیایید تمام مراحلی را که باید برای تعمیر موثر و ماندگار انجام دهیم را ببینیم.

1- آماده سازی سطح

ابتدا سطح اطراف چراغ جلو را با چسب نواری بپوشانید تا از آسیب دیدن قطعات مجاور جلوگیری شود.

2- تمیز کردن و چربی زدایی چراغ‌ها

چراغ‌ها را با استفاده از چربی‌گیر پلاستیکی مخصوص کاملاً تمیز کنید. تمیز کردن مناسب به شما کمک می‌کند تا ترمیم بسیار موثر تری را انجام دهید.

3-  سنباده زدن چراغ‌های جلو با P600

با سنباده زدن، خط و خش‌های چراغ‌ها را می‌توانید از بین ببرید. چراغ‌ها را با سمباده P600 سنباده بزنید. این مرحله را می‌توان با دستگاه سنباده یا به صورت دستی انجام داد. باید دقت ویژه ای داشت تا خط‌های سنباده ای که کشیده اید پس از اتمام کار دیده نشوند.

4- تمیز کردن و چربی زدایی مجدد بعد از سمباده زنی

در ایم مرحله سطح چراغ‌های جلو را با تفنگ بادی تمیز کرده و آنها را چربی زدایی کنید. بررسی کنید که رنگ زرد و آسیب سطح آن برطرف شده باشد. اگر برطرف نشد، سطح را دوباره سنباده بزنید تا عیوب از بین بروند.

5- سنباده زدن با P800

فرآیند سنباده را با یک کاغذ سنباده P800 به پایان برسانید تا سطح صاف شود.

6- چربی زدایی سطح از سنباده

برای پاک کردن گرد و غبار ایجاد شده در طول فرآیند سنباده زنی، مجدداً از چربی‌گیر پلاستیکی استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه هیچ ذره ای روی سطح باقی نمانده است، چراغ‌های جلو را دوباره با یک پارچه پاک کنید.

7- اسپری براق کننده بزنید

به عنوان آخرین مرحله، برای ایجاد سطح شفاف چراغ جلو، از پوشش شفاف اسپری مخصوص چراغ‌ها استفاده کنید. این پوشش شفاف براقیت، شفافیت و خشک شدن سریع را ارائه می‌دهد.

اسپری پوشش شفاف کننده را به طور یکنواخت در تمام سطوح چراغ جلو به صورت 360 درجه تکان داده تا تمام چراغ‌ها آغشته شوند. مراحل گفته شده را اگر به درستی انجام دهید چراغ‌های جلو شفافیت اصلی خود را بدست آورده و باعث محافظت و دوام عالی آنها می‌شود.

چگونه زردی چراغ‌ها را برطرف کنیم؟

اگر زردی چراغ‌ها کم باشد و مدت زمان زیادی از آن نگذشت باشد می‌توانید چراغ‌ها را با خمیر دندان، سفید و براق کنید.

1- در ابتدا تمام مواد لازم را تهیه کنید. آب، صابون، نوار چسب، واکس، اسفنج و خمیر دندان در این روش به کمک شما می‌آیند.

2- برای ترمیم و احیای چراغ‌های خودرو برای شروع کار باید آنها را با آب و صابون تمیز کنید تا هرگونه چربی و آلودگی از سطح آنها پاک شود. پس از آن باید به طور دقیق قسمت‌های زرد شده را بررسی کنید تا جایی از قلم نیفتد.

3- نوار چسبی که آماده کرده اید الان به کارتان می‌آید. اطراف چراغ‌ها را کاملا نوار چسب بزنید تا در فرایند احیای چراغ‌ها، به بدنه و قسمت‌های اطراف آن آسیبی وارد نکند. اگر می‌توانید چراغ‌ها را از بدنه جدا کنید کارتان راحت تر می‌شود. دیگر نگرانی بابت آسیب رساندن به بدنه را نخواهید داشت.

4- روی دستمال مقداری خمیر دندان بریزید و چراغ‌ها را به طور کامل با آن بکشید. بهتر است دستمال کمی مرطوب باشد تا پخش کردن خمیر دندان به راحتی انجام شود.

5- در این مرحله چراغ را با آب بشویید و روی آن را واکس براق کننده بزنید. حالا می‌بینید که زردی چراغ‌ها کاملا از بین رفته است. واکس را با دستمال به چراغ‌ها زده و با کمی آب بشویید. این کار مانع زرد شدن مجدد چراغ‌ها خواهد شد.

آیا می‌توان داخل چراغ خودرو را تمیز کرد؟

گاهی مشاهده می‌کنید که داخل چراغ را چربی یا بخار گرفته است. این کار به دلیل نفوذ آب و چربی به داخل چراغ از طریق درز‌های اطراف و یا ترک‌های روی آن است. در این صورت باید آنها را تعویض نمایید زیرا با تمیز کردن تفاوت چندانی احساس نخواهد کرد.

اما در برخی موارد برای رفع کدری می‌توانید چراغ خودرو را باز کرده و با دستمال مرطوب آلودگی‌ها را پاک کنید. برای اطمینان بهتر است از ژل سیلیکونی استفاده کنید. مقداری از آن را داخل محفظه چراغ در جایی که نور خورشید به آن نتابد قرار دهید تا دیگر داخل چراغ بخار نگیرد.

تعویض چراغ و حباب خودرو

اگر در جهت ترمیم و احیای چراغ‌های خودرو کار‌های گفته شده را انجام دادید اما باز هم چراغ‌ها کدر و کم نور بودند بهتر است آنها را تعویض نمایید. در ابتدا دو چراغ را تعویض کنید اگر باز هم نور کم بود می‌توانید جباب‌ها را کامل تعویض نمایید.

جمع بندی

برای ترمیم و احیای چراغ‌های خودرو که زرد و کدر شده اند روش‌هایی را با هم بررسی کردیم. پولیش و خمیر دندان می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. این کار را اگر می‌توانید طوری انجام دهید که به بدنه آسیبی نرسد خودتان در منزل انجام دهید. در غیر این صورت حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

ترمیم چراغ خودرو چیست؟

ترمیم هدلایت یا ترمیم هدلایت پلاستیکی عمل بازیابی چراغ‌های قدیمی است که بدلیل تخریب روکش محافظ UV کارخانه به دلیل اشعه ماوراء بنفش و سایر عوامل محیطی مانند برخورد زباله‌های جاده (سنگ، شن و ماسه و غیره) تغییر رنگ داده یا کدر شده اند.

احیای چراغ‌های جلو اتومبیل به روش حرفه ای چگونه است؟

حرفه ای‌ها چراغ‌های جلو را به همان روشی که در خانه انجام می‌دهید، با استفاده از کیت بازیابی چراغ جلو بازیابی می‌کنند. ابتدا سطح چراغ تمیز و شسته می‌شود.کاغذ سنباده روی چراغ‌ها کشیده شده تا پوشش خراب روی لنز از بین برود. سپس چراغ جلو دوباره شسته می‌شود تا باقیمانده‌های سمباده از بین برود.

ترمیم چراغ جلو چقدر دوام می‌آورد؟

به طور کلی ترمیم چهار تا شش ماه ماندگاری دارد. با این حال، تغییر رنگ آنقدر شدید نخواهد بود و اکسیداسیون جدید به راحتی با استفاده از ترکیب شفاف کننده چراغ‌ها حذف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید