تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: نگهداری از بدنه و رنگ خودرو
Rate this post

بیشتر افرادی که ماشین دارند و تقریبا تمام آقایان دوست دارند ماشین خود را زیبا و پر زرق و برق تر جلوه دهند. روش‌های متفاوتی برای این کار مانند پولیش کردن، وکس و سرامیک کردن ماشین وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی سرامیک کردن ماشین و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتها همراه ما باشید.

سرامیک کردن ماشین چیست؟

سرامیک خودرو با محلولی پلیمری شیمیایی انجام می‌دهند. به صورت دستی این محلول را به بدنه ماشین می‌زنند. محلول روی رنگ بدنه محکم می‌چسبد و لایه ای محافظ تشکیل می‌دهد.

نانو سرامیک کردن ماشین چیست؟

در ساخت این محصول از فناوری پیشرفته نانو استفاده شده است. این محلول از دو ترکیب دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم ساخته شده است. در بازار گاهی با محصولات نانویی رو به رو می‌شوید که تنها دارای دی‌اکسید سیلیکون است اما در حالت کلی محصولات نانو برای سرامیک کردن خودرو دارای دی‌اکسید تیتانیوم نیز هستند. 

مزیت سرامیک کردن بدنه خودرو چیست؟

در ادامه با برخی از مزایای سرامیک کردن ماشین آشنا می‌شویم. 

1- محافظت از رنگ خودرو

شاید این تجربه را داشته بشید که ماشین نویی را خریداری کرده اید اما بعد از چند سال دچار تغییر رنگ و کدری شده و دیگر جلا و شفافیت اول خود را ندارد. پرتو فرابنفش همانطور که به صورت آسیب می‌رساند رنگ بدنه خودرو را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل روی ماشین لایه سرامیکی می‌کشند که باعث درخشندگی بدنه خودرو شود. همچنین از رنگ اصلی بدنه خودرو در برابر نور فرابنفش محافظت می‌کند. 

2- مقاومت در برابر مواد شیمایی

سرامیک کردن ماشین باعث ایجاد لایه ای محافظ بر روی ماشین می‌شود. این لایه بدنه را در برابر مواد شیمیایی که به رنگ خودرو آسیب می‌رسانند مقاوم می‌کند. این مواد مانع چسبیدن آلاینده‌های شیمیایی به بدنه می‌شوند. 

3- شستشوی راحت تر خودرو

در زمان شستشن ماشین به دلیل آب گریز بودن لایه محافظ سرامیکی، آب روی بدنه سر خورده و ایجاد لکه نمی کند.

4- داشتن رزق و برق بیشتر با روکش سرامیک

بهتر است فناوری سرامیک را برای ماشین خود انتخاب کنید. زیرا مزایای بیشتری نسبت به وکس و پولیش دارد. سرامیک‌ها باعث برق بیشتر بدنه خودرو شده و نور را روی سطح انعکاس می‌دهند. همین عامل باعث بیشتر شدن شفافیت خودرو می‌شود. 

انواع مختلف سرامیک بدنه ماشین

سرامیک خودرو انواع مختلفی دارد که با هم آنها را بررسی می‌کنیم. 

1- اسپری‌های سرامیک بر پایه PTFE

به این اسپری‌ها اسپری بر پایه تفلون نیز گفته می‌شود. استحکام بالایی نداشته و درجه استحکام کمتری نسبت به سرامیک‌های حاوی دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم دارند. اما از مزایای این اسپری استفاده از آن بر روی تمام سطوح مانند شیشه و قسمت‌های پلاستیکی بدنه ماشین است. می‌توانید به راحتی اسپری کنید و هر زمان که بخواهید آن را پاک کنید. آب گریز بوده و به درخشندگی ماشین کمک می‌کند.

2- محلول سرامیک بر پایه دی‌اکسید سیلیکون

این محلول از سیلیس ساخته شده است. در یک نوع آن دی‌اکسید تیتانیوم نیز به کار رفته است. خواصی شبیه به اسپری بر پایه PTFE دارد. تنها تفاوت آن فناوری نانوی آن است.

این محلول به راحتی با رنگ خودرو ترکیب می‌شود و خطوط بسیار ریزی که به بدنه خودرو افتاده را می‌پوشاند. این محلول سرامیکی نانو 6 تا 8 ماه ماندگاری داشته و محافظ خوبی برای رنگ خودرو است.

از مزایای سرامیک دی‌اکسید سیلیکون می‌توان به پر کردن قسمت‌های آسیب دیده خیلی ریز اشاره کرد. همچنین مانند سرامیک تفلون خاصیت آب گریزی داشته و تمیز کردن ماشین را آسان می‌کند. 

3- محلول نانو سرامیک بدنه ماشین

این محصول از حرفه ای ترین و پیشرفته ترین نوع سرامیک است. حتما باید توسط فردی متخصص بر روی ماشین زده شود. حاوی دو ماده دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) و دی‌اکسید سیلیکون (SiO2)است. به دلیل سفت بودن نانو سرامیک، آن را با یک محلول خاص رقیق می‌کنند. 

اما اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید و روی بدنه ماشین را محلول نانو سرامیک بزنید می‌توانید از محلول‌های آماده با غلطت‌های مشخص شده استفاده کنید. هر چه غلظت کمتر باشد برای افراد غیر حرفه ای اعمال کردن آن به بدنه راحت تر است. 

از مزایای نانو سرامیک می‌توان به پر کردن قسمت‌هایی از رنگ بدنه که به ترمیم احتیاج دارند اشاره کرد. همچنین مانند سایر مواد سرامیکی آب گریز بوده و درخشندگی زیادی دارد. با محصولات نانو سرامیک دیگر نگران تغییر رنگ بدنه و لکه‌های آب نباشید. 

4- سرامیک گرافینی

این نوع از سرامیک بر پایه اتم‌های کربن ساخته شده اند. این محلول از تمام محلول‌های سرامیکی موجود در بازار محکم تر است. به دلیل انعطاف پذیر بودن این ماده، مقاومت بیشتری در برابر ذرات آب دارند. ماندگاری این پوشش‌های سرامیکی از دیگر انواع آن بیشتر است. 

از مزایای سرامیک گرافینی می‌توان آب گریز بودن، استحکام و محافظت بالا در برابر مواد شیمیایی، براقیت بیشتر نسبت به سایر انواع سرامیک و مقاومت بالای در برابر سابیدگی و ایجاد خش را نام برد. 

شایعه‌های غلط درباره سرامیک کردن ماشین

درست است که سرامیک کردن ماشین مزایای زیادی دارد اما برخی از فروشندگان باور‌های غلطی را درباره سرامیک کردن به مشتری ارائه می‌کنند. به یاد داشته باشید که سرامیک کردن تنها یک لایه محافظ را به بدنه ماشین اضافه می‌کند. قرار نیست معجزه ای رخ بدهد و از شستشو و خط و خش ماشین را بی نیاز کند. در ادامه برخی از این شایعه‌ها و باور‌های نادرست را بررسی می‌کنیم.

سرامیک کردن مانع ایجاد خط و خش می‌شود

اگر نیروی سنگ ریزه‌ها، اشیای تیز یا سابیدن خودرو به اجسام دیگر، زیاد باشد با وجود پوشش سرامیکی خط و خش روی بدنه ایجاد خواهد شد. لایه سرامیکی تنها می‌تواند لکه‌ها و خطوط بسیار ریز را بپوشاند تا قابل دیدن نباشند. 

دیگر ماشین خود را نشویید

با سرامیک کردن خودرو فقط تعداد دفعات شستشو را کاهش می‌دهید اما ماشین را از شستن بی نیاز نمی کند. باید ماشین را به کارواشی ماهر بسپارید تا به درستی و با مواد مخصوص آن را تمیز کرده تا کمتر نیاز به شستشو داشته باشید. 

هزینه سرامیک کردن ماشین

اگر محلول سرامیک را خودتان تهیه کنید و روی ماشین بزنید هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. محلول‌ها با قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید. 

اما اگر می‌خواهید روکشی حرفه ای داشته باشید باید آن را به متخصص این کار بسپارید. در این صورت هزینه با توجه به موارد زیر بالا تر می‌رود: 

مدل ماشین (ایرانی یا خارجی بودن) 

انتخاب نوع ماده سرامیکی مورد استفاده 

تعداد لایه‌های زده شده 

میزان تبحر و تجربه فرد متخصص

جمع بندی

سرامیک کردن خودرو زدن نوعی پوشش محافظ بر روی ماشین است. این پوشش مانع نفوذ اشعه آفتاب به رنگ بدنه شده و از تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند. هر چه ماده ای که انتخاب می‌کنید با کیفیت تر باشد محافظت آن از بدنه بیشتر می‌شود. 

اگر تا به حال از محلول سرامیک خودرو استفاده کرده اید خوشحال می‌شویم تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

آیا می‌توانید پوشش سرامیکی را جدا کنید؟

بله رنگ را خراب نمی کند اما جدا کردن پوشش‌های سرامیکی بسیار سخت هستند. برای این منظور می‌توانید به مراکز تخصصی نصب سرامیک بدنه بروید. 

پوشش سرامیکی از چه چیزی ساخته شده است؟

هر شرکت سازنده فرمول اختصاصی خود را دارد. اما ماده اصلی در سرامیک‌های با کیفیت دی اکسید سیلیس (SiO2) است.

پوشش سرامیکی چقدر دوام می‌آورد؟

با آماده سازی مناسب، انتخاب پوشش سرامیکی با کیفیت، ی می‌تواند 2-5 سال دوام بیاورد.

آیا می‌توانید روی پوشش سرامیکی واکس بزنید؟

بهتر است است این کار را انجام ندهید. خود پوشش سرامیکی در دفع آب و سایر آلاینده‌ها بسیار قوی عمل می‌کند. فقط ماشین را تمیز نگه دارید و هر چند وقت یکبار از یک اسپری تقویت کننده سرامیک استفاده کنید.

آیا پوشش سرامیکی نیاز به نگهداری دارد؟

همه چیز نیاز به نگهداری دارند. تمیز نگه داشتن خودرو به عملکرد بهتر پوشش کمک می‌کند.

چه مدت می‌توانید ماشین خود را بعد از پوشش سرامیکی بشویید؟

درست است که بعد از 24 ساعت ماده سرامیکی خشک می‌شود. اما بهتر است حداقل هفت روز از آب و باران به ماشین نخورد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید