تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: صداگیری خودرو
Rate this post

خودرو‌ها سر و صداهای طبیعی دارند که معمولا مشکلی ایجاد نمی کنند. اما گاهی سر و صدا بسیار زیاد می‌شود که موجب مزاحمت و اعصاب خوردی برای راننده و سرنشینان می‌شود. سقف خودرو‌ها از جمله قسمت‌هایی هستند که می‌تواند تولید کننده این صدا‌ها باشد. اما اگر در سقف سانروف باشد و این اتفاق برای آن بیفتد چه اقداماتی می‌توانیم برای صداگیری سانروف خودرو انجام دهیم؟ با ما همراه باشید تا با انواع سانروف و چگونگی صداگیری سانروف خودرو آشنا شویم. 

سانروف چیست؟ 

سقف خودرو بر روی بدنه و ستون‌ها قرار گرفته است. در برخی از سقف‌های فلزی دریچه ای برای ورود هوا و نور تعبیه شده که به آن سانروف می‌گویند. دلایل مختلفی برای صدا دادن سقف خودرو وجود دارد. صدا یا از خود سقف است و یا از سانروف آن. اما در هر حالت با صداگیری سقف و سانروف می‌توانید آرامش را به خودرو خود بازگردانید.

سانروف خودرو از قسمت‌های مختلفی ساخته شده که هر کدام از آنها می‌توانند با ضربه یا دست انداز‌های زیاد و تصادف دچار مشکل شوند. 1.3 مساحت سقف را سانروف تشکیل می‌دهد که با دو روش دستی و اتومات باز و بسته می‌شوند. 

برخی از سانروف‌ها ثابت بوده و باز و بسته نمی شوند. هر شیشه ای که در سقف خودرو به منظور ورود نور و هوا به کار رفته باشد با نام مونروف و سانروف شناخته می‌شود. 

صداگیری سانروف خودرو چگونه انجام می‌شود؟

سقف خودرو مانند سایر قسمت‌های خودرو به دلیل شل شدن اتصالات سقف و ستون ممکن است به صدا در بیاید. همچنین ممکن است صدای تولید شده از سانروف خودرو و قطعات آن باشد. این صدا‌ها اگر زیاد باشند باعث آزار و اذیت می‌شوند. اگر مشکل سانروف پیچیده باشد سقف را کاملا از خودرو جدا کرده و سپس سانروف را صداگیری می‌کنند. 

تفاوت سانروف و مونروف در چیست؟

سانروف‌ها از شیشه‌های شفاف و مونروف‌ها از شیشه‌های رنگی ساخته می‌شوند. به طور کلی مونروف همان سانروف است که تنها، شیشه آن رنگی انتخاب شده است. سانروف و مونروف هر کدام انواع متحرک و ثابت دارند.

انواع مختلف سانروف

سانروف‌ها از نظر جنس به شیشه ای، پارچه ای و فلزی تقسیم می‌شوند. انواع سانروف‌ها با توجه به نوع ساخت، مدل باز شدن، اندازه، شکل، دستی یا برقی بودن در کارخانه روی سقف خودرو قرارمی گیرند. 

سانروف پاپ آپ (Pop-Up)

این مدل سانروف کاملا از روی سقف برداشته می‌شود و سقف به اندازه کل مساحت سانروف باز می‌شود. همچنین می‌توانید سانروف را با زاویه از روی سقف بلند کنید تا هوای بیشتری از آن قسمت وارد ماشین شود. 

سانروف جمع شونده (Folding) 

قسمت شیشه ای سانروف در این مدل، بین سقف فلزی و زیر سقف قرار دارد. پنل سانروف کاملا باز می‌شود و هوا از قسمت زیادی از سقف وارد خودرو می‌شود. معمولا این سقف‌ها اتومات هستند. 

سانروف پانورامیک (Panoramic)

سانروف پانورامیک از دو قسمت شیشه ای بر روی سقف ساخته می‌شوند. این مدل از سانروف برای سرنشینان عقب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

سانروف داخلی (In-Built)

این مدل از سانروف را زمانی که باز می‌کنید پنل وارد کابین خودرو می‌شود. در ماشین‌های قدیمی از جنس فلز همرنگ با خودرو ساخته می‌شد اما امروزه از شیشه هستند.  

سانروف اسپویلر (Spoiler)

این مدل از سانروف، کمی بیشتر به سمت عقب کشیده شده و با زاویه هوا را به داخل خودرو هدایت می‌کند. هر اندازه که بخواهید می‌توانید پنل را باز یا بسته کنید. این کار توسط کلید روی فرمان و به صورت برقی انجام می‌شود. 

تعمیر و صداگیری سانروف

انواع مختلف سانروف می‌تواند مشکلات متفاوتی داشته باشند. در برخی از سانروف‌ها مشکلات ساده ای مانند صدا در سقف، صدا در زمان باز و بسته شدن و یا ورود باران و آب به داخل اتاقک خودرو وجود دارند. این مشکلات با تعمیر ساده در صداگیری، رگلاژ و آب بندی رفع می‌شوند. در برخی دیگر از سانروف‌ها مشکلات اساسی تر بوده و قطعات و یا قسمت برقی آن با مشکل رو به رو می‌شوند. این مشکلات باید توسط افراد حرفه ای رفع شود. 

مشکلات مکانیکی

در برخی موارد قطعات سانروف به مشکل می‌خورند و می‌توانید آنها را تعویض نمایید. گاهی با آچار کشی و سفت کردن قطعات این مشکلات بر طرف می‌شوند. شاید صدا با یک روغن کاری و گریس کاری ساده از بین برود. اگر دیر به فکر تعمیر سانروف‌ها بیفتید ممکن است مشکل ساده به مشکلی بزرگ و پرداخت هزینه‌های بالا منجر شود. 

مشکلات برقی سانروف

در صورتی که سانروف کاملا بی حرکت و بدون استفاده شد ممکن است سیستم برقی آن با مشکل روبرو شده باشد. فیوز، سیم‌ها و موتور سانروف باید چک شود. 

آب بندی سانروف خودرو

سانروف‌های جمع شدنی و یا سانروف‌هایی که به داخل باز می‌شوند در اثر گذر زمان نوار‌های آب بندی آنها دچار فرسایش شده و باران و گرد و خاک را به داخل می‌آورند. این عوامل باعث آسیب رساندن به قسمت داخلی سقف خودرو می‌شود. به آسانی فرد متخصص می‌تواند سانروف را آب بندی کند. 

باز ماندن سانروف و صداگیری آن

گاهی سانروف‌ها به طور کامل بسته نشده و قسمتی از آن باز می‌ماند. در حین حرکت، باد در این قسمت‌ها صداهای بلندی تولید می‌کند که باعث آزار سرنشینان می‌شود. با تعمیر سانروف صدا متوقف شده و رانندگی با لذت و در آرامش خواهید داشت. 

جمع بندی

صداگیری سانروف خودرو با توجه به مشکل ایجاد شده در بهترین مراکز تعمیر سانروف خودرو، توسط افراد متخصص باید انجام شود. معمولا سانروف‌ها مشکلات پیچیده ای ندارند و اگر زود تعمیر شوند هزینه کمی باید پرداخت نمایید. 

سوالات متداول

چرا سانروف من صدا می‌دهد؟

برای استفاده از سانروف‌ها در برخی موارد وقتی سقف را باز می‌کنیم صدای باد شدیدی در داخل کابین به گوش می‌رسد. این به دلیل تغییر سریع فشار جریان هوا در بالای خودرو است که در صورت جریان ناهموار کمی مختل شده و صدا می‌دهد.

چرا سانروف پانورامیک من صدا می‌کند؟

هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار با سانروف بسته ممکن است صدای جغجغه یا صدای جیر جیر از پشت سانروف پانورامیک شنیده شود. صدای جغجغه یا خش خش ناشی از حرکت نسبی بین عایق بندی پانل شیشه ای و بدنه هنگام بسته شدن سانروف است. 

چرا مردم سانروف پانوراما را دوست دارند؟

نور اضافی یکی از بزرگترین مزایای سانروف پانوراماست. این سانروف‌ها اجازه می‌دهند نور بیشتری به کابین خودرو وارد شود. البته وقتی پنل‌ها باز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید