تخفیف ویژه برای صافکاری بیش از یه قسمت خودرو تا 2 میلیون تومان برای جزئیات بیشتر تماس بگیرید یا درخواست اعزام کارشناس
منتشر شده در: نگهداری از بدنه و رنگ خودرو
Rate this post

خودرو برای آنکه زیبا به نظر بیاید و ظاهری نو و تمیز داشته باشد نیاز به رسیدگی دارد. این کار باعث ارزشمند تر شدن ماشین شده و مانع از افت قیمت آن می‌شود. اگر بدنه خودرو درخشان و براق باشد مشتریان بیشتری را به سمت خود می‌کشد. 

رنگ ماشین با گذشت زمان و در اثر برخورد نور خورشید، باد و باران دچار تغییر شده و از شفافیت آن کاسته و کدر و مات می‌شود. اما جای نگرانی نیست. می‌توانید درخشش بدنه ماشین را مانند قبل و حتی بهتر از روز اول کنید. در ادامه به بررسی روش‌های احیای رنگ ماشین می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید. 

احیای رنگ ماشین چیست؟

از بین بردن اثر نور آفتاب، خط و خش‌های ریز، تصادفات، تگرگ، شن ریزه و باران‌های شدید از بدنه ماشین را احیای رنگ ماشین می‌گویند. با کمک روش‌های واکس، پولیش و سرامیک می‌توان دوباره درخشش و زیبایی رنگ خودرو را به آن باز گرداند. 

معرفی روش‌های مختلف احیای رنگ ماشین

چند راه برای بازگرداندن زیبایی رنگ ماشین وجود دارد. هر کدام از این راه‌ها مزایای خاص خود را دارند که با توجه به شرایط و میزان نیاز و شرایط رنگ بدنه ماشین می‌توان از آنها بهره برد. در ادامه به معرفی هر روش می‌پردازیم تا بدانید کدامیک برای شما مناسب تر است. 

واکس ماشین

ماشین‌هایی که در معرض نور خورشید هستند معمولا دچار آفتاب سوختگی و کدری در رنگ می‌شوند. برای احیای رنگ ماشین در این شرایط بهترین راه حل واکس و پولیش است. در این روش بعد از آنکه بدنه ماشین کاملا شسته و از هرگونه آلودگی و لکه پاک شد از واکس استفاده می‌کنند. واکس را به صورت دستی روی بدنه زده می‌شود. این کار به براقیت و جلای رنگ ماشین کمک زیادی می‌کند. از دیگر مزیت‌های واکس می‌توان به محافظت بیشتر از بدنه خودرو اشاره کرد. بهتر است بدانید اثر واکس زود از بین می‌رود. اما می‌توانید دوباره همین کار را تکرار کنید. 

پولیش ماشین

پولیش خودرو با واکس زدن تفاوت دارد. با پولیش لایه ای نازک از روی سطح ماشین برداشته می‌شود. این لایه معمولا کدر، بد رنگ، آفتاب سوخته و دارای خط و خش‌های ریز است. پولیش را نمی توانید چندین بار تکرار کنید زیرا به رنگ اصلی ماشین صدمه می‌زند. به همین دلیل باید به سراغ صافکاری‌های ماهر و با تجربه بروید که با مهارت خاص عمل پولیش کردن را انجام دهد. 

سرامیک ماشین

سرامیک کردن ماشین یکی از بهترین و ماندگار ترین روش‌ها در احیای رنگ ماشین است. اما سرامیک به طور خاص به عنوان یک احیا کننده عمل نمی کند. سرامیک برای جلوگیری از ایجاد خط و خش، جلوگیری از آسیب برف و باران و تگرگ، عدم برخورد نور آفتاب به رنگ بدنه و افزایش جلا و شفافیت بیشتر کارایی دارد.

چگونگی مراحل احیای رنگ ماشین 

قبل از آنکه هر روشی را برای احیای رنگ انتخاب کنید باید ماشین به طور کامل شسته شود. این کار باعث می‌شود تا تمام قسمت‌های ماشین از جمله خط و خش‌ها و خطوط ریز دیده شوند. همچنین کثیفی‌ها از لا به لای بدنه بیرون کشیده شوند. 

در مرحله بعدی با خمیری ساینده تمام سطح ماشین را می‌کشند تا هیچ ذره ای مانند گل‌های سفت یا قیر به بدنه نچسبیده باشد. این مرحله حتما باید اجرا شود و نباید آن را حذف کنید. ممکن است مواد چسبیده به بدنه ماشین وارد پروسه احیای رنگ ماشین شده و به بدنه آسیب وارد کند. بعد از انجام دو مرحله قبل به سراغ انتخاب یکی از راه‌های احیای رنگ می‌روید. 

احیای رنگ با پولیش

اگر پولیش زدن را انتخاب کنید احتمالا به دو مرحله نیاز دارید. در مرحله اول باید از خمیر پولیش ساینده و زبر استفاده کنید تا لایه رنگی که دچار آسیب شده برداشته شود. سپس با کمک پولیش نرم خط و خش‌هایی که پولیش زبر روی بدنه ایجاد کرده است را برداشته و براق می‌کنید. 

در زمان پولیش کردن از دستگاه ضخامت سنج استفاده می‌کنند تا بدنه ماشین به درستی پولیش زده شود. از این دستگاه قبل از انجام کار، در حین کار و بعد از به پایان رسیدن باید استفاده کرد تا کار پولیش زدن و لایه برداری به صورت یکنواخت انجام شده و لایه ای نازک از روی ماشین برداشته شود. بیش از حد لایه برداری رنگ به بدنه آسیب می‌رساند.

پولیش زدن ماشین زیر نور سفید‌هالوژنی انجام می‌شود تا تمام خط و خش‌ها و ناصافی‌ها کامل دیده شوند. در انتهای کار با الکل روی سطح ماشین را تمیز می‌کنند تا تمام چربی‌ها از بین بروند. اگر برخی از قسمت‌های ماشین نیاز به ترمیم یا پولیش مجدد داشت این کار قابل انجام است. 

بعد از تمام شدن فرایند پولیش کاری، رنگ بدنه بسیار زیبا و درخشان شده و مثل الماس می‌درخشد. پولیش زدن زمان زیادی می‌برد و باید با دقت و مهارت انجام شود. 

احیای رنگ سرامیک

احیای رنگ باید در مراکز خاص و معتبر و توسط صافکار با تجربه انجام شود. در غیر این صورت به بدنه خودرو آسیب وارد خواهد شد. 

بعد از انجام پولیش و پشت سر گذاشتن مراحل بالا برخی سراغ احیای رنگ ماشین با کمک سرامیک می‌روند. در این حالت ماده ای از جنس نانو به نام نانو سرامیک روی بدنه خودرو کشیده می‌شود. این لایه بدنه را در برابر باد، باران، آفتاب، تگرگ و خط و خش‌های سطحی محافظت کرده و آن را آبگریز می‌کند. 

جمع‌بندی

احیای رنگ ماشین برای از بین بردن خط و خش‌های بدنه و بد رنگی‌های ایجاد شده در اثر تابش نور آفتاب به رنگ ماشین کاربرد دارد. همچنین با این کار ظاهر ماشین زیبا و درخشان می‌شود. بهتر است برای انجام فرایند احیای رنگ حتما به سراغ مراکز معتبر و با تجربه بروید تا به نتیجه ای مطلوب برسید. 

سوالات متداول

چه رنگی برای خودرو بهترین انتخاب است؟

ساده ترین رنگ برای تمیز نگه داشتن و کمتر دچار آسیب شدن، رنگ سفید است. سفید بهترین رنگ برای پنهان کردن عیوب، خراش‌ها و همچنین لکه‌های آب است. 

چگونه کدری رنگ ماشین را برطرف کنیم؟

ماشین خود را با استفاده از اسفنج و شامپو مخصوص ماشین شویی کاملاً بشویید. محل کدر شده را یک لایه ضخیم از روان کننده خاک رس خودرو اسپری کنید. خاک رس را روی نواحی بدرنگ بمالید تا کثیفی از بین برود. 

آیا رنگ اکسید شده قابل ترمیم است؟

رنگ کدر و به شدت اکسید شده اغلب قابل بازیابی است. اینکه آیا این امکان پذیر است یا نه به چند عامل از جمله رنگ ماشین شما بستگی دارد. اما، اغلب به سادگی به وضعیت رنگ شفاف می‌رسد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید